I. Podsumowanie
- 1 488,5 tys. EUR, co oznacza wzrost o 0,6% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
- eksportu, która wyniosła w tym okresie 6,8%. Chiny są na 21 miejscu wśród krajów, w których Polska lokuje największy polski eksport. Jego kontrybucja w globalnym polskim eksporcie wynosi zaledwie 0,9%. Spośród 20 głównych kierunków naszego eksportu tylko eksport do Turcji i Włoch zanotował w analizowanym okresie mniejszą dynamikę. Cały czas utrzymuje się duża nierównowaga w wymianie handlowej z Chinami. W 2018 roku deficyt w handlu z Chinami kształtuje się na rekordowo wysokim poziomie.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS
- Zgodnie z chińskimi danymi (MOFCOM) dotyczącymi wymiany handlowej globalny chiński import wzrósł w tym okresie o 20%, co oznacza, że Polska praktycznie nie partycypowała w tym wzroście. Dla przykładu kraje UE jako całość zanotowały w ciągu 3 kwartałów 2018 roku wzrost eksportu do Chin o ponad 7%, w tym Niemcy o 8,6%.
- Tradycyjnie największy udział w polskim eksporcie do Chin ma miedź i wyroby z niej (katody), choć sukcesywnie udział tej grupy maleje. Jeszcze w 2015 roku udział ten wynosił ponad 34%, obecnie spadł on poniżej 20%. Eksport polskiej miedzi zmniejszył się o 38 mln EUR, tj. o ponad 11% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
- Dwie trzecie polskiego eksportu stanowi 5 grup produktów: miedź, maszyny i urządzenia
- mechaniczne i elektryczne, meble i żywność.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS
- Do najszybciej rosnących grup produktowych w badanym okresie w eksporcie do Chin zaliczyć należy: maszyny i urządzenia elektryczne, drewno, żywność, tworzywa sztuczne oraz papier i tekturę. To ich wzrosty zrekompensowały ubytek eksportu w zakresie: miedzi, chemikaliów organicznych, produktów farmaceutycznych, rud metali, maszynek do golenia czy części zamiennych do motoryzacji.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS
II. Analiza wybranego sektora — Sektor żywności i napojów
Polski eksport do Chin w pierwszych 3 kwartałach 2018 roku w tej grupie produktowej wzrósł o ponad 16% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, co przekłada się na dodatkowe ponad 12 mln EUR eksportu. Największy udział w tym wzroście ma eksport: produktów mleczarskich – głównie mleka UHT (+8,6%, +3,0 mln EUR), produktów pochodzenia zwierzęcego — głównie piór i puchu (+147,5%, +5,9 mln EUR), żywego drobiu — kur (+315,5%, +2,4 mln EUR) oraz różnych przetworów spożywczych (+198,8%, +3,8 mln EUR). Jednocześnie kilka kategorii zanotowało spadki, w tym największe przetwory ze zbóż — głównie produkty dla niemowląt (-13,1%, ‑1,2 mln EUR).
Zwraca uwagę wzrost wolumenu wysyłanego mleka UHT, przy nieznacznym wzroście jego ceny jednostkowej. Ceny pozostałych produktów mleczarskich istotnych z punktu widzenia naszego eksportu (mleko w proszku i serwatka) w ostatnich latach systematycznie spadają.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS
Zauważyć należy, że choć w bieżącym roku zanotowaliśmy wzrost udziału w chińskim rynku produktów mleczarskich to szacuje się, że nasz udział wynosi zaledwie ok. 2% całego chińskiego importu nabiału.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS i CLAL it.