Dziękujemy za aktywny udział w kolejnym spotkaniu w ramach formatu Asian Business Club, projektu organizowanego przez Polsko Chińską Radę Biznesu i Uniwersytet SWPS.
W ramach wiodącego tematu spotkania – Instrumenty wsparcia dla polskich eksporterów, udało nam się dokonać przeglądu narzędzi oferowanych przez: MPiT, KOWR i PAiH, sformułować wnioski na temat skuteczności stosowania tych instrumentów i określenia obszarów, gdzie przedsiębiorcy odczuwają brak wsparcia oraz zapoznać się z izraelskim systemem wspierania eksportu. Nasza dyskusja w gronie przedstawicieli administracji rządowej, przedsiębiorców i ekspertów, która przekroczyła znacząco założone ramy czasowe pozwala na sformułowanie kilku wniosków:
1. Generalnie pozytywnie oceniono pracę nowych Zagranicznych Biur Handlowych, choć jak podkreślono ich pozytywny odbiór wynika w dużej części z dobrze ułożonych relacji interpersonalnych, a nie stricte z obowiązującego systemu formalnego.
2. ZBH nie wykorzystują w pełni swoich zasobów, brak jest kompleksowej oferty usług skierowanych do określonych typów przedsiębiorców (np. wynajem pomieszczeń na organizację spotkań z klientami firm).
3. Podkreślono, że tradycyjne instrumenty (głównie dofinansowanie udziału w targach) winny być uzupełnione instrumentami promującymi działania cyfrowe, gdyż istnieje konieczność bycia aktywnym biznesowo zarówno w kanałach online jak i offline. Zasugerowano organizację częstych małych branżowych imprez wystawienniczych na wzór innych placówek nawet na terenie ambasad.
4. Coraz ważniejsze od samego udziału w targach stają się spotkania B2B im towarzyszące, stąd konieczność, zdaniem przedsiębiorców, aktywniejszego penetrowania przez ZBH lokalnych rynków i pozyskiwania nowych wiarygodnych dystrybutorów i organizowania bezpośrednich kontaktów.
5. Z uwagi na specyfikę branż koniecznym staje się sektorowe podejście do wsparcia eksportu. Personalizacja oferty winna też uwzględniać wielkość firmy, jej doświadczenie na poszczególnych rynkach i możliwości finansowe.
6. Z uwagi na wciąż niską (choć powoli rosnącą) rozpoznawalność polskich produktów i producentów koniecznością staje się wzmożenie wysiłków na rzecz promocji polskiej marki, przy zachowaniu spójności przekazu przez wszystkie instytucje rządowe. Zasugerowano organizację szeroko promowanych Dni Polskich na głównych platformach e‑commerce.
7. Podkreślono, że efektywność eksportu to wynik funkcjonowania całego systemu gospodarczego oraz prowadzonej dyplomacji ekonomicznej.
8. Pozytywnie oceniono ułatwienia w ramach programów wsparcia, m.in. zastąpiono konieczność udziału w rekomendowanych targach na rzecz wyboru przez przedsiębiorcę dowolnych imprez, najlepiej, jego zdaniem, dopasowanych do profilu jego działalności.
9. Uznano za błąd nie utworzenie placówki ZBH w Pekinie. W przyszłości taka placówka powinna być zlokalizowana w ambasadzie RP w Pekinie.
Czy Państwa zdaniem są to najistotniejsze elementy ograniczające konkurencyjność polskich firm na rynkach pozaeuropejskich, w tym głównie azjatyckich. Czy może są inne instrumenty, których dotąd nie wykorzystujemy? Proszę napiszcie do nas. Państwa sugestie będziemy wykorzystywać przy planowaniu następnych spotkań. Chcielibyśmy, aby nasze spotkania jak najbardziej odpowiadały Państwa oczekiwaniom.