Alibaba to jedna z największych na świecie platform e‑handlu, chiński odpowiednik i najgroźniejszy konkurent amerykańskiego Amazona. Azjatycki gigant działa nie tylko w branży e‑commerce: oprócz platform handlowych oferuje m.in. serwisy płatności online, usługi e‑logistyki, e‑marketingu czy wsparcia IT dla sprzedawców online. Taka „oddolna” prywatna przedsiębiorczość związana z nowymi technologiami w komunistycznym Państwie Środka jest ciekawym zjawiskiem, szczególnie w epoce amerykańsko-chińskiej wojny gospodarczej i trwającej dziś pandemii koronawirusa, powodującej globalny kryzys gospodarczy.
Na czym polega fenomen Alibaby? Jak ważne dla chińskiej gospodarki są prywatne startupy technologiczne i prywatni usługodawcy działający w sieci? Jaka jest rola małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju Chin? Co jest ich „bazą ekonomiczną”? Jak gigant ze Wschodu reaguje na dzisiejsze ogromne wyzwania ekonomiczne? Czy Chiny są w stanie uratować światową gospodarkę?
Podczas kolejnego webinaru cyklu ChinaTalk na te pytania odpowiedział prof. Ying Lowrey – ekonomistka i doradca z Tsinghua University. Spotkanie poprowadzili prof. Marcin Jacoby, kierownik Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS, oraz dr Zbigniew Niesiobędzki, prezes Polsko Chińskiej Rady Biznesu, która jest partnerem cyklu ChinaTalk.
Rozmowa odbyła się w języku angielskim.